Haastetta kerrakseen!

Huomaa että on loppukevät kun ei ole ehtinyt blogiakaan päivittää.... Kaikki aika on mennyt enemmän tai vähemmän koulutöihin ja netissä käymisestä on voinut vaan haaveilla. Edelliseen postaukseeni olin saanut vinkin Tohtori Krabolan haasteesta lääkisblogeille. Tarkoituksena on selvittää ihmisten motiiveja valita tämä ammatti.

Kysymys ja vastausvaihtoehdot ovat seuraavanlaiset: (valita voi 1-10 vaihtoehtoa)


Miksi minusta tuli/tulee lääkäri?


1) Haluan vilpittömästi auttaa sairaita.

2) Koska olen Jumalasta seuraavana.
3) Tämä on kutsumusammatti.
4) Tässä ammatissa saa rahaa ja naisia/miehiä.
5) En keksinyt muutakaan.
6) Haluan antaa panokseni lääketieteen hyväksi ja ehkä edistää tulevaisuudessa tiedettä löytämään parannuskeinoja sairauksiin.
7) Äiti käski.
8) Aivoni tarvitsevat haasteita. Minusta ei olisi tehtaaseen liukuhihnatöihin.
9) Haluan Nobel-palkinnon. 
10) Ammatti siinä kuin muutkin.


Minun valintani ja perusteluni:


1) Haluan vilpittömästi auttaa sairaita+ 3) Tämä on kutsumusammatti


Kun olin pieni, vietin paljon aikaa sairaalassa munuaisteni takia. Myös astmani vuoksi olen monet kerrat juossut lääkärissä. Näistä päällimmäiseksi on mieleeni jäänyt äärimmäisen ihana hoitohenkilökunta. Lääkärit ja hoitajat ovat aina olleet todella mukavia minua kohtaan. Tämän vuoksi jo kolmen vanhana päätin ryhtyä lääkäriksi :)! Kun lääkiksen ovet ei heti auenneet, niin aloitin sairaanhoitajaopinnot toteuttaakseni tätä palavaa kutsumustani :)!


4) Tässä ammatissa saa rahaa ja naisia/miehiä


Valitettava totuus, jos tässä maailmassa haluaa saada leivän päälle muutakin kuin ylähuulen niin täytyy töistäkin tienata jotain. Toki paljon pienempikin palkka riittää siihen, eikä lääkärin ammatti ole ainoa (hui, olenko ainoa joka kuulee lääkäriliiton kauhistuneen henkäyksen tämän todettuani?). Ammatin palkkaus on jotain mitä olen miettinyt, mutta ei suinkaan valintakriteeri. Kukapa jaksaisi puurtaa rankassa työssä 70 vuotta (eläkeikä nousee ja nousee) jos ainoa motiivi siihen olisi raha? Kyllä töissä pitää myös viihtyä.


7) Äiti käski




Äitini ei ole käskenyt ryhtyä lääkäriksi, mutta suurin osa muusta suvusta kyllä ;). Sukujuhlissa kun olen kertonut haaveilevani lääkärin ammatista, niin minulle on kerrottu että olen valinnut oikean polun ja kannustettu kulkemaan sitä eteenpäin. Ei, sukuni ei ole täynnä lääkäreitä (vain kummitätini on lääkäri). Osalle sukulaisistani taisi olla järkytys että opiskelen sairaanhoitajaksi, sillä olen kuullut ammatista niin paljon negatiivista. Onneksi suurin osa suvustani ja lähipiiristäni kuitenkin on ollut kannustava, sillä sairaanhoitajan ammatti on arvostettu ja erittäin hieno ammatti!

10) Ammatti siinä missä muutkin

Tämä nyt vaan on niin totta. Lääkäri, laitoshuoltaja, opettaja, poliisi. Kaikki täysin erilaisia ammatteja, mutta kaikki yhtä tarpeellisia. Jokaista ammattiryhmää tarvitaan jotta yhteiskuntamme voisi toimia. Kaikki ammatit ovat samanarvoisia, jos et usko niin menepä kokeilemaan niitä ammatteja mitä halveksut. 

Kommentit

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kuinka päädyinkään tänne?

Jokakeväinen loppurutistus

Maalissa ollaan :)