Musta tulee isona lähihoitaja!

Jaa-a.... Viimeksi kun kirjoittelin tänne niin olin vakuuttunut että pakkolomaa (aka uppehållia) ei tulisi missään nimessä. Muutin mieleni tentissä, sillä joku oli vaihtanut kysymykset hepreaksi. Aiemmin selkeä tentti avoimin kysymyksin oli nyt lähestulkoon pelkkää monivalintaa, mikä ei ole minun vahvimpia osaamisalueitani (keskittymiskyky ei riitä miettimään kahden sanan sävyeroja...). Pakkolomaahan sieltä tuli, tulokset saapuivat ihanasti 20 minuuttia ennen lääkisristeilyn alkua.

En oikein tiedä mitä ajatella tästä kaikesta. Eihän lomauttaminen ollut mitenkään todennäköinen ajatus, saati toivottu. Uppehåll tuo mukanaan ison läjän ikäviä asioita jotka pitää hoitaa ja selvittää, isoimmat näistä ovat ehdottomasti uhka asunnon menettämisestä ja ilman tukia eläminen. 

Kaksi vuotta Tukholmassa on ollut kova koulu. Kiltistä sinisilmäisestä tytöstä on koulittu esiin ankeriastakin liukkaampi selviytyjä, jolla on päässään jatkuvasti uusia suunnitelmia siltä varalta että kulman takaa tulee esiin ikävä juonenkäänne. Vastuupelkoinen neito on joutunut katsomaan peiliin ja kasvamaan aikuiseksi. 

En valita siitä että olen joutunut kasvamaan henkisesti ja aikuistumaan. Oikeastaan olen äärimmäisen kiitollinen siitä että olen saanut eteeni nämä kaikki vaikeudet ja vastoinkäymiset. Kuulostaa oudolta? Juuri niiden avulla minun on ollut pakko tulla ulos kuorestani ja kasvaa siksi ihmiseksi joka haluan olla. Enää en voi piiloutua pääni sisäiseen Unelmalandiaan, vaan joudun katsomaan maailmaa silmästä silmään. 

Joo... Yllä oleva teksti kuulostaa siltä että elämä täällä olisi jotain selvitymiskamppailua päivittäin ja että lokaa sataisi niskaan jatkuen. Ehei, suurimmaksi osaksi elämä on vain sitä päivänpaistetta. Ja jotta päivänpaistetta osaisi arvostaa, tarvitaan vastapainoksi myös se rankkasade välillä. Ettei pääse kyllästymään nääs.

Mitä uppehåll sitten merkitsee minulle? Olen aina ollut äärimmäisen ylpeä ja tarkka maineestani, joten nyt viimeistään minun on aika opetella nielemään se järjetön kunnianhimo ja ylpeys. Nöyrtyminen ei ole koskaan väärin. Ja mitä tulee maineeseen, niin tärkeintä on se että ihmiset kirjoittavat nimen oikein, ei se mitä puhutaan (ja hei, täällä ei todellakaan ole itsestäänselvyys että se nimi kirjoitettaisiin oikein!). 

Entäpä tuo otsikko? Ollessani sairaanhoitajalinjan pääsykokeissa minulta kysyttiin aionko hakea uudestaan lääkikseen. Vastasin silloin että en voi tietää sitä mitä teen vuoden päästä. Voihan olla että haenkin TKK:lle. Jos joku kysyy minulta nyt että missä olen kymmenen vuoden päästä niin en osaisi vastata. Olenkö lääkäri? Ehkä. Lähihoitaja, miksipä ei! Tärkeintä on se että olen onnellinen ja tyytyväinen itseeni, ei se mitä teen.

Palkokasveja poistetaan sieraimista päivystyksessä, eli jos joku luulee minun loukkaavan otsikolla uljasta ammattikuntaa (johon muuten kuulun itsekin...) niin suosittelen selvittämään lähimmän toimipisteen. Hoitajat on niitä sankareita, joille kuuluu äärimmäisen iso kiitos <3!

Kommentit

  1. Voi Tiina! Oot ihana. Haha, ja tuo palkokasvijuttu oli hyvä! :D

    VastaaPoista
  2. Ilman päämäärää matka ei etene. Ja matkalla on esteitä, muttei ylitse pääsemättömiä. Tsemppiä.

    VastaaPoista
  3. Heippa! Osaatko sanoa, pystyykö opiskelupaikkaa vaihtamaan pysyvästi Suomen lääkiksestä Ruotsiin lääkikseen? Vai onko siellä yhtä vaikeaa saada kursseja hyväksiluettua kuin täällä? Olen siis toisen vuoden opiskelija ja opiskelijavaihtoakin olen miettinyt, mutten haluaisi ottaa välivuotta ja viivästyttää valmistumista.
    T. Liina Turun lääkiksestä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei!

      En ole varma siitä kuinka kursseja luetaan hyväksi, aika nihkeitä ovat olleet mitä olen käsittänyt. Mutta jos Tukholma houkuttaa niin kannattaa ainakin vaihtoon tulla :)!

      Poista
  4. Hei,
    Tosi kiva blogi sulla. Oon aatellut itsekin lukion jälkeen, että hakisin Ruotsin lääkikseen. Osaisitko kertoa, mitä aineita pitää lukea ja kuinka monta kurssia että voi hakea Ruotsin lääkikseen? Mitä aineita taas pitää kirjoittaa? Pointtina lähinnä se, että pitääkö Ruotsiin lääkikseen haluavan täytyä lukea samalla tavalla fykebi niin kuin Suomen puolella? Kuinka suuri painoarvo lukiotodistuksella on Ruotsissa kun ainakin Suomessa yo-todistus merkkaa enemmän? Olisin kiitollinen, jos viitsisit vastata kysymyksiini!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei!

      Kiitokset ;)!

      Fysiikkaa, kemiaa, biologiaa ja matikkaa tulee lukea. En ole varma tämänhetkisistä kurssivaatimuksista, mutta jos aineet kiinnostavat niin kannatta lukea kaikki kurssit. Täällä lukion päättötodistuksella ja yo-papereilla on suurin arvo suomalaisen hakijan näkökulmasta. Ysin keskiarvo ja E-ka pakollisista aineista takaa täydet pisteet :)

      Poista
  5. Heippa!
    Satutko muistamaan että riittääkö Ruotsin lääkiksiin pitkän matikan oppimäärä vai pitääkö olla kirjoitettu? Sori, ei liity nyt postauksen aiheeseen yhtään... Entä ootko kuullut, että KI ois jotenkin vaikeempi tenttien osalta ku muut lääkikset? Tsemppiä!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kuinka päädyinkään tänne?

Jokakeväinen loppurutistus

Maalissa ollaan :)