Titanic på svenska

Hej! Texten finns också på finska (tidigare inlägg). Tyvärr detta text har inte så korrekt grammatik eller samma små nyanser med ord som finskspråkig inlägg, men jag hoppas att det funkar ändå :)

Som du säkert har märkt, kära läsare, bloggen har varit tyst för en månad. Jag har inte varit i jordens kärna, eller begravad i skolböcker (men kanske borde ha varit ...), utan jag har varit inblandad i spexet.

Under hela hösten har jag trasslat till mina kläder på onsdagar, mig själv och mina kamrater i färgen, när vi har byggt dekoren till Flix (tjejspex). I höst, temat var Leonardo DiCaprio och Titanic.

Samtidigt  när jag  har byggt ett isberg eller letat efter perfekt Amorella färgen på hytten med andra finländare, så jag har njutat av sällskap av fina människor, fått tips för olika kurser, och lärt mig att livet blir enklare vid termin tre ...

Så jag ångrar inte för ett ögonblick att jag blev gruppchef för dekorgruppen tillsammans med en annan person. Dekorgrupp är full av underbara människor som gjort ett otroligt bra jobb före, under och även efter föreställningar. Speciellt vill jag nämna magnifik rodret, som bröts enligt manuset, den mäktiga stormigt hav, havväggar och isberget.

Att jobba bakom scen var fint. Om Bristol var en fin teater, så Improvisation & Co. var praktiskt. Backstage var bra för att få plats för dekoren och dekorare behövde inte sitta i mörkret när backstage var väl upplyst område. Scenbyter gick snabbt när bandetspelade musiken (låtarna som de spelade är rotade i ryggraden, om någon gång jag hör en av dem i staden, så säkert kommer jag få en automatisk reaktion att nu är det dags för scenbyte)

Hurdant var spexet då? Jag måste säga att efter spexet Kleopatra i våras, hade man förväntningar högt, men Leonardo övergick dom lätt som plätt. Flickorna var bara så underbara, alla små detaljer var noga genomtänkt och varje kväll publiken gapskrattade. Förresten, fullbokat salen låter väldigt fint när alla skrattar…

Alla de andra grupperna hade gjort ett fantastiskt jobb också. Flickornas kläder, för att nämna några exempel, var fantastiska! Man kunde se att kostymgruppen hade jobbat väldigt hårt med dom.

Den sista föreställningen skiljer sig alltid från de andra. Då alla andra grupper ”skojar” med skådespelare. Dekorgrupp hade många bra idéer som vi skulle kunna genomföra. Några exempel skulle vara att vi limade rodret helt (det gick absolut inte sönder för tidigt…) och klistra några fina bilder av regissörer till rekvisita. Man kunde se finska flaggor här och där. Iseberg fick julbelysningen och det blev Finlandsfärjä.

I går kväll var det en mycket sorglig känsla när spexi var över. Eller spexet är aldrig över faktiskt, så småningom Corpus Karrolina börjar höja huvudet och innan det är Flix storsexan i Solviken.

Nu känner man sig lite sorgligt men glad.

Trailer om spexet: https://www.youtube.com/watch?v=K22YAZMTtyU



Hälsningar från insidan av isberget! Jag fick sitta i den under sista föreställigen. I bildet sjunger ensemblen omstartlåt.

Kommentit

  1. Linkki ei aukea. Elokuva elämys jäi kokematta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Linkki tulee kopioida selaimeen. Allekirjoittaneella se aukeaa :)

      Poista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kuinka päädyinkään tänne?

Jokakeväinen loppurutistus

Maalissa ollaan :)